Faculdade de Ciências Sociais e Humanas

Research Methods for Social Sciences

Code

711001050

Academic unit

Faculdade de Ciências Sociais e Humanas

Department

Antropologia

Credits

6

Teacher in charge

Amélia Frazão Moreira

Weekly hours

4

Teaching language

Portuguese

Objectives

1. Promote the understanding of the specificity of the construction of knowledge in social sciences.
2. Foster an understanding of the interdisciplinary dimension of the construction of knowledge processes.
3. Articulate thematic and methodological Anthropology and Social Sciences.
4. Provide knowledge about the different methods used in social sciences and on the qualitative and quantitative approaches.
5. Develop critical analysis of social sciences methodological strategies that are relevant to anthropological research.
6. Identify and adapt methods and research techniques to different problems and empirical contexts.

Prerequisites

None.

Subject matter

1. Antropologia e Ciências Sociais: diálogos interdisciplinares.
2. Globalização, terrenos familiares e interdisciplinaridade: respostas metodológicas e reptos à antropologia contemporânea.
3. Trânsitos metodológicos em Ciências Sociais.
4. Etnografia e a questão do tempo em Antropologia.
4.1. Memória como fonte. Historia oral. Histórias de vida. Etnografia retrospectiva.
4.2. Pesquisa documental. O Arquivo e o documento. Técnicas de recolha e tratamento da informação.
4.3. Investigação antropológica com base documental.
5. Utilização dos inquéritos por questionário.
5.1. Recolha dos dados e estratégias de amostragem. As fontes estatísticas.
6. Usos do método etnográfico em Ciências Sociais e Humanas.

Bibliography

ALBARELLO, L. et all, 2005, [1995], Práticas e Métodos de Investigação em Ciências Sociais, Lisboa, Gradiva.
BERNARD, H. R., 2006, Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches, Walnut Creek, AltaMira Press, 4ª edição.
CARIA, T. H., (eds.), 2002, Experiência Etnográfica em Ciências Sociais, Porto, Afrontamento.
DENZIN, N. K.; LINCOLM, Y. S. (eds.), 1994, Handbook of Qualitative Research, London, Sage.

Teaching method

Lectures.
Classes focused on the presentation of texts (case studies) by students.
Reading workshops.

Evaluation method

Evaluation: Class attendance (20%); Presentation and discussion of theoretical texts and case studies (40%); Written test (40%).

Courses