
Escola, Município e Cultura
Code
722051331
Academic unit
Faculdade de Ciências Sociais e Humanas
Department
História
Credits
10
Teacher in charge
António Camões Gouveia
Weekly hours
3 letivas + 1 tutorial
Teaching language
Portuguese
Objectives
Prerequisites
None
Subject matter
Bibliography
GODINHO, Paula (coordenação) (2012). Usos da memória e práticas do património. Lisboa: Edições Colibri.
LOPES, João Teixeira (2003). Escola, território e políticas culturais. Porto: Campo das Letras.
MENDES, Amado (2009). “Património(s): Memória, Identidade e Desenvolvimento” e “Cultura material e quotidiano: a educação através dos objectos” in Estudos do Património. Museus e Educação. Coimbra: Imprensa da Univ. de Coimbra, pp. 9-16 e pp. 17-27.
POPKEWITZ, Thomas S. (1994). Modelos de poder y regulación social en pedagogia. Crítica comparada de las reformas contemporâneas de la formación del profesorado. Barcelona: Ediciones Pomares-Corredor S.A.
SILVA, Augusto Santos (2007). “Como abordar as políticas culturais autárquicas? Uma hipótese de roteiro”. In Sociologia, problemas e práticas, nº 54, pp. 11-33.
TRAVERSO, Enzo (2012). O passado, modos de usar. História, memória e política. Lisboa: Edições Unipop.
Teaching method
Lectures (50%) and tutorials (50%). Tutorials consist of:
Critical analysis of theoretical information, laws, projects and its practical application in the community.
Evaluation method
Three written reflections on topics covered in class. Individual work on a chosen topic.