
History of Art: Classical and Late Antiquity in Portugal
Code
711061047
Academic unit
Faculdade de Ciências Sociais e Humanas
Department
História da Arte
Credits
6
Teacher in charge
Filomena Limão
Weekly hours
4
Teaching language
Portuguese
Objectives
1.As tradições mediterrâneas e as interacções com as culturas do território português desde a pré-história à Idade do Ferro. As aculturações resultantes. Os vasos gregos em Portugal.
2.Conceito de romanização e de Antiguidade Tardia. Administração e gestão do território e sua relação com a Arte nos diferentes contextos: clássico, romano-tardio, suévico e visigótico
3. A Cidade. Modos de instauração do urbanismo romano em Portugal. A cidade na Antiguidade Tardia. Cidades com e sem continuidade urbanística
4. A arquitectura urbana, religiosa, termal, doméstica e do espectáculo. A arquitectura industrial. A topografia cristã na cidade antiga
5. O Campo. A paisagem dos espaços rurais. A Villa e a sua evolução arquitectónica e funcional, da romanização à cristianização
6. A escultura. Os modelos romanos no território português: importação e oficinas regionais e locais. O retrato. A escultura religiosa pagã e cristã;
7. O mosaico, a pintura, as artes ditas menores. Novas ideologias
Prerequisites
None.
Subject matter
1.Transactions and assimilations between the mediterranean traditions and the cultures of the Portuguese territory since the prehistorical times to the Iron Age. Greek vases in Portugal
2.Notion of Romanization and Late Antiquity. The Roman administration of the territory and its relation with Art in different contexts: Classical, Late Antiquity, Suebi and Visigothic
3. The City. Roman ways of establishing urban planning in Portugal. The city in Late Antiquity. Cities with and without urban continuing
4. Urban, industrial, religious, thermal, domestic and performing Roman architecture. Christian topography in the ancient city
5.The ager. The landscape of the countryside. The architectonic evolution and functions of the uillae from roman classical times to Christianity
6.The sculpture. Roman models in current Portuguese territory: imported artworks and local workshops. The portrait. Religious pagan and christian sculpture
7.Mosaics, painting and so-called minor arts. New ideologies.
Bibliography
ALARCÃO, J. (dir.), Do Paleolítico à Arte Visigótica, vol. I da História da Arte em Por¬tugal, Lisboa, Alfa, 1986;
ALARCÃO, J. O Domínio romano em Portugal,”Fórum da História”, 4ª edição, Pub. Europa-América, 1988;
ALMEIDA, F., Arte Visigótica em Portugal, sep. de O Arqueólogo Português, Nova Sé¬rie, 4, Lisboa, 1962 B. Geral);
GARCIA v BELLIDO, A., Esculturas Romanas en Espana y Portugal, Madrid, 1949(BHA);
HAUSCHILD, Th., “Arte Visigótica”, in História da Arte em Portugal, vol. I, Lisboa, Alfa, 1986;
MACIEL, M. J., Antiguidade Tardia e Paleocristianismo em Portugal, Lisboa, 1996
MACIEL, M. J., A Arte da Época Clássica (séculos II a C - II d. C.), in História da Arte Portuguesa (Dir. Paulo Pereira), I, Lisboa, Círculo de Leitores, 1995, pp. 76-101;
MACIEL, M. J. A Arte da Antiguidade Tardia (séculos III-VIII, ano de 711), in História da Arte Portuguesa (Dir. Paulo Pereira), I, Lisboa, Círculo de Leitores, 1995, pp. 102-149.
Teaching method
Classes will develop the issues listed in the Syllabus. The use of images will be the point of convergence of the theoretical lecture.
Students´ supervision in the selection of bibliography and development of academic assignments (Reading records; book reviews; school trips´ reports; observation sheets; oral and writing research work; oral discussion); supervision of the specific work of the Art historian regarding observation of images and direct contact with the artwork.
Evaluation method
Written test (60%)
Research work (30%)
Escrito (10%)+ ( 5%: 2 reports (2%) + interview with the teacher (3%)
Oral (10%)
Oral argumentation of texts and images in classes; reports on school visits, or other(10%)