
Demographic Forecasting
Code
711081067
Academic unit
Faculdade de Ciências Sociais e Humanas
Department
Sociologia
Credits
6
Weekly hours
4
Teaching language
Portuguese
Objectives
1. Demonstrate understanding on the use of technical tools supported in a prospective epistemology;
2. Demonstrate ability to understand demographic prospects (population size and composition by sex and age) crossing projection techniques with trend analysis;
3. Demonstrate a basic knowledge and understanding about methodologies for forecast demographic scenarios;
4. Demonstrate ability to built prospective demographic scenarios;
5. Demonstrate ability to communicate rigorous procedures and results of prospective demographic analysis;
6. Demonstrate ability and a basic knowledge towards a definition, implementation and monitoring of public policies for strategic planning.
Prerequisites
To have accomplished a minimum of 108 ECTS credits and it is recomended to have taken the discipline of Contemporary Sociological Issues
Subject matter
1. Prospetive as a scientific knowledge
1.1. Prospective thinking
1.2. Demographic projections as planning tool
2. Demographic Profiles: Base scenarios
2.1. Mortality
2.2. Stationary and stable populations
3. Demographic forecasting: Emerging scenarios
3.1. The component method for cohorts
3.2. Application to the Portuguese situation
4. Demographic trends and related social challenges
Bibliography
Antunes, M.A. (2010), Projecções demográficas: Aplicação de um Modelo Demo-Informático na Guiné-Bissau. Lisboa: CPES.
Carrilho, M.J. (2005). Metodologias de cálculo das projeções demográficas: aplicação em Portugal. Revista de Estudos Demográficos (37), pp. 5-24.
Chaunu, P. & Renard, J. (2003). Essai de prospective démographique. Paris: Fayard.
Coale, A. & Demeny, P (1966). Regional model life tables and stable populations. Princeton: Academic Press.
Girosi, Federico, and Gary King. 2008. Demographic Forecasting. Princeton: PUP.
Godet, Michel (2007, 2ª edição). Prospectiva Estratégica: problemas e métodos, Paris: Laboratoire d´Investigation Prospective et Stratégique.
INE (2008). Projeções de população residente em Portugal 2008-2060. Lisboa: INE.
Mendes, M.F. & Rosa, M.J. (2013), Projeções 2030 e o futuro. Lisboa: FFMS.
Stover, J. & Kirmeyer, S. (2005). DemProj - Versión 4. Washington: Futures Group.
UN (2013). World Population Prospects - The 2012 Revision, 4 Volumes, New York.
Teaching method
- 1 aula semanal de 2 h, de caráter expositivo, sobre a matéria teórica, com argumentação docente e apresentação e discussão de textos, e demonstração de exercícios.
- 1 aula semanal de 2 h, de caráter prático, para realização e resolução de exercícios práticos.
A distribuição de tempo entre aulas expositivas e práticas é equivalente (50% cada), e a presença em ambas é obrigatória (e sujeita a registo).
In class teaching.
Evaluation method
Teste escrito presencial individual sobre a totalidade da matéria a realizar no final do período escolar (50%) e trabalho de grupo ou individual a apresentar no final do período escolar (50%), com discussão oral obrigatória. Em regra, o perfil destes trabalhos corresponde a um paper submetido a encontro científico.