
Semantics - 1st semester
Code
711131053
Academic unit
Faculdade de Ciências Sociais e Humanas
Department
Linguística
Credits
6
Teacher in charge
Clara Nunes Correia
Weekly hours
4
Teaching language
Portuguese
Objectives
a) To identify the main study object and the main theoretical proposals in Semantics;
b) To recognize the mechanisms that supports the semantic representation of natural languages;
c) To identify the main questions about meaning and reference;
d) To analyze linguistic forms and grammatical constructions important to semantic analysis.
Prerequisites
None
Subject matter
Module 1: What is semantics? The perspectives of onomasiology and semasiology in semantic analysis;
Module 2: The contribution of philosophy of language to the semantic analysis: meaning, sense, reference and denotation;
Module 3: On referring : Referential and non-referential descriptions; Anaphora and co-reference; anaphora and deixis;
Module 4: Semantics and grammar: a) tense and aspect; the compositionality of aspect: predicates, arguments and adverbials; b) mood and modality in natural languages;
Module 5: Perspectives and models of semantic analysis: interfaces and related domains.
Bibliography
Binnick, Robert I. (ed.), 2012. The Oxford Handbook of Tense and Aspect. Oxford: Oxford University Press.
Campos, Mª Henriqueta Costa & Mª Francisca Xavier, 1991. Sintaxe e Semântica do Português. Lisboa: Universidade Aberta (caps. 8, 9, 11 e 12).
Lopes, A. C., 1993. Sobre a referência nominal genérica. In Discursos: estudos de língua e cultura portuguesa. Universidade Aberta: pp. 115-134.
LyonsS, John. 1977. Semantics. Cambridge: CUP.
Martinich, A.l .P. (ed.). 1990. The Philosophy of Language. New York/Oxford: Oxford University Press.
Oliveira, F. & A. M. Brito (eds), 2005. Óscar Lopes - Entre a Palavra e o Discurso: Estudos de Linguística (1977-1993). Porto: Campo das Letras.
Palmer, F., 1981. Semantics. Cambridge: CUP.
Ullmann, S. [1964] 1977. Semântica. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
Teaching method
Exposição oral dos tópicos programáticos (aulas teóricas); aulas práticas centradas na apresentação de textos e de trabalhos.
Evaluation method
Avaliação: 2 trabalhos presenciais, de acordo com os módulos programáticos (40% cada); trabalho autónomo (avaliado a partir de trabalhos individuais e de grupo e de 1 ficha de leitura) (20%).