
Web Analytics
Código
400029
Unidade Orgânica
NOVA Information Management School
Créditos
7.5
Professor responsável
Bruno Filipe Santos Amaral
Língua de ensino
Português. No caso de existirem alunos de Erasmus, as aulas serão leccionadas em Inglês
Objectivos
Nos dias que correm, a Internet e todos os serviços digitais são uma IGNOREe de dados de uma dimensão extrema. Esta informação é uma IGNOREe de conhecimento que pode ser um fator crítico para o sucesso das organizações e marcas. O principal objetivo do curso é a aplicação de metodologias quantitativas para os dados gerados por sites e por sua integração com outras IGNOREes de dados. Além disso, para explorar como essas análises e conhecimento podem ser incorporados nos processos de decisão.
Pré-requisitos
Conhecimentos básicos de Internet e Marketing Digital.
Conteúdo
1.2. Key questions associated with web analytics 2.0 1.3. Definition of web analytics 2.0
1.4. Change: yes we can!
2. The awesome world of clickstream analytics: metrics
2.1. Standard metrics revisited: eight critical web metrics:
- 2.1.1. Visits and visitors
- 2.1.2. Time on page and time on site
- 2.1.3. Bounce rate
- 2.1.4. Exit rate
- 2.1.5. Conversion rate
- 2.2. Web metrics demystified
- 2.3. The awesome world of clickstream analytics: practical applications
- 2.4. Metrics solutions
3. Evolution of Pricing Models and Funnel Conversion
3.1. Definition of cost models (CPC, CPM, CPA...)
3.2. Advantages and disadvantages of cost models
3.3. Practical examples and demonstration of comparative tables 3.4. Funnel: from attention to conversion
3.5. The role of landing pages
3.6. Anatomy of a landing page and importance for conversion 3.7. Analysis of the client / campaign situation
4. Web Analytics Framework
4.1. Analytics Thinking
4.2. Objectives definition
4.3. Web Analytics Framework: practical applications
5. Google Analytics
- 5.1. Introduction to Google Analytics
- 5.1.1. How Google Analytics works
- 5.1.2. Accounts, profiles and users
Bibliografia
Kaushik, Avinash (2010) ¿Web Analytics 2.0: The Art of Online Accountability and Science of Customer Centricity¿. Wiley publishing, inc.; Brent Dykes (2011) ¿Web Analytics Action Hero: Using Analysis to Gain Insight and Optimize Your Business¿. Peachpit; Hunt, Ben (2011) ¿Convert!: Designing Web Sites to Increase Traffic and Conversion¿. Wiley publishing, inc.; Advanced Web Metrics with Google Analytics (Paperback) by Brian Clifton; 0
Método de ensino
Aulas teóricas para apresentar os conceitos base.Apresentação e discussão de casos de estudo.Aulas práticas com exercícios no computador.Trabalho de grupo.Avaliação.Método de avaliação
The evaluation will be based on the class participation and attendance, a group project and also a formal final examination.The group project must be done in groups of 4 students. Each project should have the maximum of 20 pages and 5000 words excluded appendix.The formal final examination will include questions covering all subjects addressed during the term. It will include theoretical questions that represent 60% and practical ones that represents 40% of the points. To pass a minimum of 9.5 out of 20 points must be obtained in the final exam.Final grade calculation (both for 1st and 2nd Period):a) 50% Group Projectb) 50% Examc) +10% plus for class participation and attendanceCursos
- Pós-Graduação em Análise e Gestão de Informação
- Pós-Graduação em Gestão dos Sistemas e Tecnologias de Informação
- Pós-Graduação em Direção de Sistemas de Informação
- Pós-Graduação em Gestão do Conhecimento e Business Intelligence (Inteligência de Negócio)
- Estudos de Mercado e Gestão do Relacionamento com o Cliente
- Pós-Graduação em Gestão de Informações e Segurança
- Pós-Graduação em Marketing Intelligence
- Pós-Graduação em Sistemas de Informação Empresariais
- Pós Graduação em Digital Enterprise Management
- Pós-Graduação em Marketing Research e CRM (Estudos de Mercado e Gestão do Relacionamento com o Cliente)
- Pós-Graduação em Gestão dos Sistemas e Tecnologias de Informação
- Pós-Graduação em Análise e Gestão de Risco
- Pós Graduação em Cidades Inteligentes (Smart Cities)
- Pós-Graduação em Gestão de Informação e Business Intelligence na Saúde
- Pós-Graduação em Digital Marketing and Analytics
- 5.1.1. How Google Analytics works