Nova School of Business and Economics

Statistics II

Code

2434

Credits

3,5

Teacher in charge

Ana Amaro

Teaching language

English

Objectives

Este curso oferece uma introdução prática à análise de dados. Um pesquisador está frequentemente interessado em usar dados de amostras para investigar as relações entre variáveis (quantitativas ou categóricas), com o objetivo de criar um modelo para prever um valor futuro para alguma variável dependente ou apenas para entender o tipo de relação (se houver) entre as variáveis . Os principais tópicos serão: estatísticas e distribuições de inferência, análise de contingência, análise de variância, regressão linear simples e múltipla. Excel, Gretl (freeware) e SPSS serão utilizados para realizar a análise estatística.

Prerequisites

N/A

Subject matter

  • Amostras vs População
  • Parâmetros, Estimativas, Intervalos de Confiança e Testes de Hipóteses
  • Teorema do limite central
  • Independência, Correlação, Causação
  • Análise de Contingência
  • ANOVA
  • Análise de Regressão Linear
  • Bibliography

    Livro:

    Newbold, Carlson and Thorne Statistics for Business and Economics, 8th Edition, Pearson Education, 2013 (Other editions of this book (6th and 7th) may also be used (the numbering of the chapters and exercises being different).

    Teaching method

  • 1. Formal lessons with reference tools and concepts linked to real business and management problems;

  • 2. Permanent assessment: one small questionnaire per week;

  • 3. Open sessions on some Saturday mornings;

  • 4. Three case studies.
  • Evaluation method

  • 1. Two mini tests of 30 minutes each (25%)

  • 2. Three case studies to be sent to the graders (15%)

  • 3. Final exam December (60%)

  • 4. A minimum grade of 8.5/20 is required in the final exam

  • 5. Course participation, with case studies in paramount can round the final grade up or Down
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