Nova School of Business and Economics

Estatísticas II

Código

2434

Créditos

3,5

Professor responsável

Ana Amaro

Língua de ensino

English

Objectivos

This course offers a practical introduction to data analysis. A researcher is often interested in using sample data to investigate relationships between variables (quantitative or categorical), with the goal of creating a model to predict a future value for some dependent variable or just to understand the type of relationship (if any) between variables. Main topics will include: inference statistics and distributions, contingency analysis, analysis of variance, simple and multiple linear regression. Excel, Gretl (freeware) and SPSS will be used to conduct the statistical analysis.

Pré-requisitos

N/A

Conteúdo

- Samples vs Population

- Parameters, Estimates, Confidence Intervals and Hypothesis Testing

- Central Limit Theorem

- Independence, Correlation, Causation

- Contingency Analysis

- Linear Regression Analysis

Bibliografia

Textbook:

Newbold, Carlson and Thorne Statistics for Business and Economics, 8th Edition, Pearson Education, 2013 (Other editions of this book (6th and 7th) may also be used (the numbering of the chapters and exercises being different).

Método de ensino

1. Lições formais com ferramentas e conceitos de referência ligadas ao setor empresarial e problemas de gestão;
2. A avaliação permanente: um pequeno questionário por semana;
3. Sessões abertas em algumas manhãs de sábado;
4. Três estudos de caso.

Método de avaliação

1. Dois mini testes de 30 minutos cada (25%);
2. Três estudos de caso a serem enviados para as niveladoras (15%);
3. Exame final em Dezembro (60%);
4. É necessário ter uma nota mínima de 8,5/20 no exame final;
5. Participação, com estudos de caso em suma podem arredondar o grau até ao final ou para baixo.

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