
History of Renaissance and Baroque Art in Portugal - 2nd semester
Code
711061034
Academic unit
Faculdade de Ciências Sociais e Humanas
Department
História da Arte
Credits
6
Teacher in charge
Carlos Alberto Moura
Weekly hours
4
Teaching language
Portuguese
Objectives
Prerequisites
Subject matter
Bibliography
1.Craveiro, M.L .(2009). A arquitectura “ao romano”. Lisboa: Fabu Editores. 2.Deswarte, S. (1992). Ideias e imagens em Portugal na época dos Descobrimentos. Francisco de Holanda e a teoria da arte. Lisboa: Difel. 3.Kubler, G. (1988). A arquitectura portuguesa chã. Lisboa: Vega. 4.Pereira, J. F .(Org.) (1989). Dicionário da arte barroca em Portugal. Lisboa: Presença. 5.Pereira, P. (Org.) (1995). História da arte portuguesa (Vols. 1-2).Lisboa: Círculo de Leitores. 6.Pimentel, A. F. (1992). Arquitectura e poder. O Real Edifício de Mafra. Coimbra: Instituto de História da Arte. 7.Rodrigues, D. (2009). A pintura num século de excepção.1450-1550. Lisboa: Fabu Editores. 8.Serrão, V. (2009). A pintura maneirista e protobarroca. Lisboa: Fabu Editores. 9.Serrão, V. (2001). O Renascimento e o Maneirismo. Lisboa: Presença. 10.Serrão, V. (2003). O Barroco. Lisboa: Presença. 11. Sobral, L. M. (1996). Do sentido das imagens. Ensaios sobre pintura barroca e a cultura do seu tempo. Lisboa: Estampa. 12.Soromenho, M. (2009). A arquitectura do ciclo filipino. Lisboa: Fabu Editores.
Teaching method
Teatching methodologies are incorporated in the proceedings of Art History as a discipline based upon the consideration of the works and languages inherit to visual culture throughout the centuries. Embracing problems of architecture and urban history, painting, sculpture and some aspects of decorative arts, lectures should communicate some skills and methodological practice. So, they are organized by a sequence of slides showed in a power-point device, sometimes associated to commented texts.
Evaluation method
The evaluation consists of three items: a book or a part of a book review (8pp.), a file of an art work (3-5pp.) and a test on all the syllabus. The final result sums (25%+25%+50%).