Faculdade de Ciências Sociais e Humanas

Teaching of History Methodology II - 2nd semester

Code

722160078

Academic unit

Faculdade de Ciências Sociais e Humanas

Department

História

Credits

10

Teacher in charge

Raquel Pereira Henriques

Weekly hours

3 letivas + 1 tutorial

Teaching language

Portuguese

Objectives

Selecting and managing activities and resources for different scientific contents in order to build historical knowledge
Analysing and developing different assessment tools

Prerequisites

n.a.

Subject matter

1. History teaching methodologies
Use of Information and Communication Technologies in History
2. Self-regulation of learning history
3. History teaching assessment
How to self-regulate the process of learning
. functions of evaluation
. assessment methods and criteria
. developing assessment criteria
. objectivity / subjectivity in the evaluation
4. Class Director : Student Statutes , regulations and internal functions of the Class

Bibliography

BARCA, Isabel (2004). “Aula Oficina: do Projeto à Avaliação”, in Para uma educação de qualidade: Atas das 4ªs Jornadas de Educação Histórica. Braga: CIED/ IEP Universidade do Minho, p. 131 – 144.
FERNANDES, Domingues (2005). Avaliação das aprendizagens: desafios às teorias, práticas e políticas, Cacém: Texto Editora.
HENRIQUES, Raquel Pereira (2005). Actividades Colaborativas e Avaliação. In Boletim O Ensino da História, nº 29 (Janeiro) Lisboa: APH
LAGARTO, Mariana (2009). Avaliação Formativa e exames nacionais.... Lisboa: Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação/U.L..
REIGADA, Tiago (2016). Ensinar com a sétima arte: o espaço do cinema na didática da História. Porto: CITCEM.
SERPA, Margarida da Silva Damião (2010). Compreender a avaliação. Fundamentos para práticas educativas. Lisboa: Edições Colibri.
VERÍSSIMO, M. Helena (2012). A avaliação de competências históricas através da interpretação da evidência: um estudo com alunos do ensino secundário. Braga: Universidade do Minho

Teaching method

Lectures (50%) and tutorials (50%). Tutorials consist of:
- Analysis and construction of pedagogical resources.
- Reflection about resources in different learning situations.
- Construction of evaluation tools


Evaluation method

Construction of different resources for programmatic content (55%)
Analysis of digital archive or archive with interest for the teaching work (10%) Construction of an evaluation test (35%)

Courses