Faculdade de Ciências e Tecnologia

Research Methodology in Education

Code

11420

Academic unit

Faculdade de Ciências e Tecnologia

Department

Departamento de Ciências Sociais Aplicadas

Credits

9.0

Teacher in charge

António Manuel Dias Domingos

Weekly hours

2

Teaching language

Português

Objectives

At the end of the curricular unit , each graduate student will have acquired knowledge and skills to:

- Know the main paradigms, research strategies and techniques for collecting and analyzing data in educational research;

- Understand the characteristics, possibilities and limitations of different methodological choices;

- Be able to develop a research project by completing all the steps that comprise it;

- Be able to select and justify the choice of methods and research techniques;

- Be able to critically analyze the research developed, both in terms of the results obtained and in terms of the procedures followed.

Prerequisites

Absent

Subject matter

Specificities of scientific education and stages of the research process.
Educational research paradigms: positivism, interpretivism and critical theory.
Strategies of educational research: experimental, ''survey'', qualitative approaches and case studies.
Main techniques for collecting and analyzing data: tests, questionnaires, interviews, observation and document analysis.
Main technical data processing: statistical analysis and content analysis.

Bibliography

Afonso, N. (2005), Investigação Naturalista em Educação  Um guia prático e crítico, Porto: ASA.

Alves, M. G. & Azevedo, N. R. (2010). Investigar em Educação: desafios da construção de conhecimento e da formação de investigadores num campo multi-refernciado. Lisboa: edições UIED.

Boavida, J. & Amado, J. (2006), Ciências da Educação. Epistemologia, Identidade e Perspectivas, Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra.

Bogdan, R.& Bilken, S. (1994): Investigação Qualitativa em Educação. Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora.

Cardoso, T., Alarcão, I., Celorico, J. (2010) Revisão da Literatura e Sistematização de Conhecimento, Porto: Porto Editora.

Carmo, H. & Ferreira, M.M. (1998). Metodologia da Investigação: Guia para a auto-aprendizagem. Lisboa: Universidade Aberta.

Cohen, L.; Manion, L.; Morrison, K. (2005). Research Methods in Education.London and New York: Routledge Falmer.

Courses