
Biosafety and Bioethics
Code
10653
Academic unit
Faculdade de Ciências e Tecnologia
Department
Departamento de Ciências Sociais Aplicadas
Credits
3.0
Teacher in charge
Palmira de Jesus Fontes da Costa
Weekly hours
4
Teaching language
Português
Objectives
- To contextualize the ethical dimension of the life sciences and their applications;
- To promote an informed debate on the increasing importance of the life sciences and biotechnology in society;
- To debate to what extent science is neutral and the issue of the social responsibility of scientists;
- To develop the ability of students to contextualize and to debate scientific and ethical problems.
Prerequisites
There are no requirements.
Subject matter
1. A Natureza e âmbito da Ética, Bioética e Biosegurança;
2. A emergência da Bioética e a investigação com seres humanos;
3. A responsabilidade do cientista na sociedade. Testemunhos de cientistas Nobel;
4. .Ética e pesquisa nas Ciências da Vida: Plágio, fraude, ética e processos de publicação; Códigos de conduta e comités de ética científica;
5. Questões éticas no início e no fim de vida;
6. Questões éticas suscitadas pelo desenvolvimento da Genética e da Biotecnologia: Criar e patentear novas formas de vida; Acesso à informação genética; Clonagem e investigação em células estaminais; Terapia génica; Transplante de órgãos e tecidos na era biotecnológica, as novas técnicas de edição de genes em embriões humanos (Crispr).
7. Ethical Theories
8. Ética e animais: O utilitarismo e a defesa do bem estar animal; Devem os animais não humanos ter direitos? Se sim, quais?; Ética e experimentação animal; Métodos alternativos à experimentação animal;
9. Questões éticas e interesses comerciais associados à produção de organismos geneticamente modificados. Alguns casos de estudo. Biosegurança e alimentação. O protocolo de biosegurança de Cartagena.
10. Biosegurança: O marco da conferência de Asilomar, a avaliação de risco, O princípio da precaução, Biosegurança na investigação em laboratórios.
11. Bioética e desigualdades sociais e ambientais; global warming.
Bibliography
Textbook of the course:
Ben Mephan, Bioethics: An Introduction to the Biosciences, Oxford University Press, 2008.
Works with articles for the presentation of the students:
John D. Anas, Elizabeth Fenton, Rebecca Kukla (eds.), The Routledge Companion to Bioethics, Routledge, 2015.
Bonnie Steinbock (ed.), The Oxford Handbook of Bioethics, OUP, 2007.
A few section readings:
Jeffrey R. Ryan, Jan F. Glarum, Biosecurity and Bioterrorism, Containing and Preventing Biological Treats, Elsevier, 2008.
Complementaary works:
Humberto Rosa, Bioética para as Ciências Naturais, FLAD/NSF International Bioethics Institute, 2002.
Peter Singer, Ética Prática, Gradiva, 2000.
Palmira Fontes da Costa (ed.), Ciência, Ética e Cidadania: Reflexões de Cientistas Nobel, Lisboa, Ed. Autor, 2015.
Teaching method
Theoretical calsses; PowerPoint presentations; debate of case studies; role playing; documentaries; presentation and disucssion of a film and of a documentary related to the discipline; semminars.
Evaluation method
Students need to attend at least two thirds of the theorethica-practical classes in order to be approved in the course.
This course has continuous assesement
Debate and commentary on Scientist''s responsability (35%)
Participation in theoretical classes (15%)
Oral presentation and promotion of debate of an article on bioethcs (groups of two or three elements) (40%) (pratical classes)
Picnic, theme: Bioethics and food (10%)